Facebook wil inkomsten genereren door de markt voor cadeaus aan te boren. Facebook-gebruikers kunnen hun vrienden producten van Starbucks cadeau doen. Het assortiment bestaat nu uit tegoedbonnen en cupcakes, maar wordt binnenkort uitgebreid met knuffels, chocolade en sokken.
Het sociale netwerk lijkt een geschikt medium voor een cadeauservice. Het sociale platform heeft toegang tot alle persoonsgegevens, zodat de service precies op verjaardagen onder de aandacht gebracht kan worden. Op het moment dat iemand een cadeau naar een Facebookvriend stuurt, wordt de ontvanger gevraagd zijn adres op te geven.
Facebook haalt tot nu toe alleen zijn inkomsten uit advertenties en online games. Het sociale netwerk nam in mei, de eerste dag na de beursgang, cadeaudienst Karma over. Het lijkt erop dat Karma ten grondslag ligt aan de nieuwe cadeauservice van Facebook.
De Nederlandse startup Give.it is minder blij met de nieuwe dienst van Facebook. Give.it laat Facebookgebruikers via een app cadeaus aan hun vrienden sturen. Give.it wordt door tienduizend Nederlanders gebruikt en besloot zich onlangs op internationale groei te richten. De dienst lijkt door deze stap van Facebook echter overbodig te worden.
Facebook lanceert cadeauservice
Gepubliceerd op 1 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0