De innovaties die supermarktketen Tesco doorvoerde, zijn verdeeld ontvangen. Vanwege magere Britse resultaten en weglopende klanten moest de supermarkt ingrijpen van haar aandeelhouders om de harten van de Britten te heroveren. Volgens hen waren de gangpaden te smal, sprak het personeel slecht Engels, was het er altijd druk en de rijen voor de kassa’s te lang.
De winkels zijn daarom beter ingericht, er is meer personeel aangetrokken en een webwinkel met bezorgservice gestart. Het afgelopen kwartaal was er daardoor eindelijk weer eens een stijging van verkopen te zien, maar toch geven analisten Tesco nog geen voldoende.
Zij vinden het vooral lastig in te schatten in hoeverre de maatregelen van de directie effect zullen sorteren, en wanneer er een einde komt aan de neergaande resultaten. Andrew Kasoulis van Credit Suisse denkt dat de rendementsdoelstellingen van Tesco onhaalbaar zijn. “Aan de andere kant zijn de verbeteringen in het Verenigd Koninkrijk en de grotere financiële discipline positief ontvangen. Al gaat de verbeteringsslag wel te langzaam."
Reacties 0