Amerikaanse retailers zien de aanstaande presidentsverkiezingen als een grotere dreiging dan het veelbesproken showrooming. Dat blijkt uit een een peiling van consultancybureau BDO USA.
Cfo’s verwachten dat de presidentsverkiezingen voor een daling in het consumentenvertrouwen gaan zorgen. Hierdoor zouden winkeliers hun afzet abrupt zien dalen. Deze verwachting wordt ondersteund door cijfers van de National Retail Federation, die voorspelt dat de verkopen tijdens het feestseizoen met slechts 4,1 procent stijgen. Dat is een fors lagere groei dan de afgelopen jaren, veroorzaakt door slechte economische cijfers en politieke onzekerheid.
Showrooming, waarbij consumenten in winkels een product bekijken om het vervolgens online aan te schaffen, wordt daarentegen gezien als een blijvend verschijnsel en kan eenvoudig worden aangepakt door een verandering van strategie. Een kwart van de cfo’s denkt showrooming tegen te kunnen gaan door een uitstekende klantenservice te bieden. Nog eens 25 procent geeft aan hierdoor het aantal in-store afhaalpunten te gaan verhogen. Zeventien procent wil showrooming het hoofd bieden door exclusieve producten te bieden. Een andere zeventien procent zegt hetzelfde prijsniveau als online retailers te gaan hanteren.
‘Presidentsverkiezingen gevaarlijker dan showrooming’
Gepubliceerd op 4 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0