Fabrikanten moeten inspelen op dalende marges

Bijna driekwart van de fabrikanten moet zijn bedrijfsmodel aanpassen om de marges te behouden. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young, onder 285 executives van fabrikanten.

Het rapport stelt vast dat oude methoden van bedrijven voor waardecreatie hebben afgedaan. Om succesvol te kunnen opereren moeten bedrijven op diversen terreinen actie ondernemen. Dat kan onder meer door social media, inzet van jong talent en prijsvorming. Maar fabrikanten hebben juist daar moeite mee.

De markten die decennialang groei vertoonden, worden nu bedreigd. De stijgende wereldvraag naar grondstoffen drijft de kosten op, terwijl het overal in de waardeketen steeds complexer en kostbaarder wordt om aan de behoeften van de klanten te voldoen. Van de ondervraagde bedrijven vindt 74 procent daarom dat ingrijpende wijzigingen noodzakelijk zijn om bestaande marges vast te kunnen houden.

Toch denkt slechts 26 procent van de ondervraagden dat zij kunnen inspelen op de veranderende markt. Ze beseffen dat ze hun omgang met de consument dienen bij te stellen. Maar ondanks dat meer dan de helft van de bedrijven actief is op social media, geeft 28 procent aan dat zij moeite heeft om de consument te bereiken.

Het is volgens Ernst & Young dan een goede oplossing om nieuw talent binnen de organisatie het vertrouwen te geven. En ook al beseffen bedrijven dat ook, slechts twintig procent van de respondenten geeft aan dat de eigen onderneming zeer goed in staat is om nieuw talent en middelen aan te trekken en te optimaliseren.

Ook met prijsvorming hebben fabrikanten moeite. Geconfronteerd met waardebewuste consumenten en een detailhandel die liever geen prijsverhogingen doorvoert, gaat slechts zestien procent van de bedrijven ervan uit dat de prijskracht van de merken kan worden verhoogd. Slechts zeven procent van de bestuurders ziet prijsoptimalisatie als een van de belangrijkste activiteiten waarvan margeverbetering wordt verwacht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!