De houdbaarheid van verse voedingsmiddelen wordt steeds verder opgerekt door de ontwikkeling van steeds betere verpakkingen en toevoegmiddelen. Een langere houdbaarheid ondergraaft echter de versbeleving van consumenten.
Dit dilemma kwam naar voren tijdens de NVC-expertmeeting 'Houdbaarheid en Verpakking' van verpakkingsleveranciers en verpakkers. Lange houdbaarheid wekt bij consumenten de associatie met producten in blik op. Een (te) lange houdbaarheid voor voorverpakte gesneden groenten komt bij de consument niet geloofwaardig over, terwijl dat voor kaas juist gunstig is.
Een ander dilemma blijkt de vraag van winkeliers naar zo dun mogelijke folie. Maar hoe dunner een folie wordt, des te gemakkelijker er lekkages optreden. Ook is de verpakkingssnelheid afhankelijk van het soort verpakkingsmateriaal. Toch willen retailers graag dunner verpakkingsmateriaal omdat dit goedkoper is. Echter, zo concludeerden de experts, de rekening van de schade aan de verpakking krijgt de leverancier op zijn bord.
'Lange houdbaarheid zet geloofwaardigheid op spel'
Gepubliceerd op 8 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0