Grootwinkelbedrijven gaan steeds minder bekende merken verkopen. De verkoop van deze labels krimpt in de grote Europese markten met 55 miljard euro tot 80 miljard euro. Eigen merken worden juist meer verkocht. Dat voorspelt strategisch adviesbureau Roland Berger in een studie naar West-Europese grootwinkelbedrijven.
Roland Berger verwacht dat het winkelaanbod straks voor 45 procent bestaat uit eigen merken. In Nederland is dat nu 25 procent. West-Europese winkeliers hebben door de economische crisis hun groei zien verminderen. De koopkracht is uitgehold, de concurrentie moordend en de beurswaarde daalde met meer dan een derde. Omarming van eigenmerkproducten kan de winstgevendheid repareren. Volgens Roland Berger levert de nadruk op eigen merken voor winkeliers 25 procent meer marge op, terwijl de klant ook vijftien procent minder betaalt.
Het adviesbureau denkt dat de groei van eigen merken in Nederland al een impuls krijgt doordat Jumbo zo groot is geworden. Eerder was alleen Albert Heijn groot genoeg voor een goed private-labelassortiment. Nu heeft ook Jumbo daarvoor de schaal.
Reacties 0