Buitenland nog brug te ver voor Wehkamp

Expansie naar andere landen is nog niet aan de orde voor Wehkamp. Al bestaat die wens wel bij grootaandeelhouder Ad Scheepbouwer van moederbedrijf RFS Holland Holding.

Buitenalndse expansie is voorlopig toekomstmuziek, stelt de mede-eigenaar van RFS. Maar als het winkelconcern‘hele diepe zakken had’, dan zou hij met Wehkamp graag een positie in Duitsland en Frankrijk willen hebben. “Groeien in een nieuwe markt gaat sneller. En in veel landen staat internetwinkelen nog in de kinderschoenen”, verklaart Scheepbouwer zijn ambitie in een interview met Emerce.

“We hebben wel eens naar België gekeken”, zegt Scheepbouwer. “Maar dat land is eigenlijk weer te klein in omvang. En wil je succesvol zijn in Duitsland, dan moet je niet een klein bedrijf willen zijn, maar er in één keer staan. Dat kost veel geld. Het is de vraag of je dat nu moet willen. We hebben net de transitie van papieren catalogus naar online winkel achter de rug. En Wehkamp is pas een aantal jaren echt succesvol op internet.”

Voorlopig richt de grootaandeelhouder zich op de Nederlandse markt, waar hij nieuwe stappen wil zetten. Zijn ambitie is het beste winkelcentrum van Nederland te worden. “Dat betekent dat we zoveel mogelijk samenwerkingen met derden willen.” Aan coöperatie is volgens Scheepbouwer behoefte bij bedrijven.

“Als virtueel winkelcentrum heeft Wehkamp ook een goede positie ten opzichte van de Zalando’s van deze wereld die zich focussen op slechts een paar productgroepen. Bij ons vind je van alles onder één dak, daarmee onderscheiden we ons van anderen. Op korte termijn is dat concept niet makkelijk te kopiëren.” Scheepbouwer heeft daarom nooit overwogen om Wehkamp en andere internetwinkels bij een grote internationale speler onder te brengen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!