Gratis retouren levert loyaliteit op

De dienst van webshops om producten gratis retour te kunnen sturen heeft positieve invloed op de klantloyaliteit. Hoewel het voor webwinkeliers weinig aantrekkelijk lijkt om de kosten voor retourzendingen op zich te nemen, kan dat op termijn zeer positief uitwerken op de omzet. Dat zegt Amerikaans wetenschappelijk onderzoek, meldt Twinklemagazine.nl.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een product ooit op eigen kosten terugstuurden in de jaren daarna 75 procent minder of geen aankopen meer deden bij de shop in kwestie. De uitgaven van mensen die ooit gratis retourneerden namen bij dezelfde webwinkel juist flink toe tussen de 158 en 457 procent.

Onderzoekster Amanda Bower zegt dat dat komt doordat veel webshoppers uit de eerste groep balen dat ze ooit hebben betaald voor iets dat ze nooit hebben gebruikt. Zij hebben spijt en keren de webwinkel daarom de rug toe. De tweede groep is er niet op achteruit gegaan.

Onder meer webgigant Zalando is één van de voorlopers van gratis retouren geweest, dat inmiddels de norm is bij de grotere online schoenverkopers in Nederland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!