Nederlandse winkels besteden te weinig aandacht aan zintuigen
Gepubliceerd op 19 juli 2005 om 00:00
Het Tijdschrift voor Marketing nam de Deense merkenexpert Martin Lindstrom, auteur van het boek `Brand Sense`, mee voor een dagje winkelen in de Kalverstraat. Hier gaf de expert zijn oordeel over de inrichting van een aantal winkels.La Place, de `foodcourt` van V&D, is voor Lindstrom de absolute favoriet. `Er is hier een prettige atmosfeer, het verse voedsel wordt ter plekke klaargemaakt en ligt aantrekkelijk uitgestald.` La Place kreeg van de expert het cijfer 9. De flagship store van Rituals, die op de tweede plaats komt, heeft het cijfer 7 gekregen. `De producten staan op een mooie manier uitgestald, de verpakkingen zijn onderscheidend en het licht is prettig.` Toch denkt hij dat het interieur van de winkel al een paar maanden geen aandacht heeft gehad. Aan de onderkant van het spectrum plaatst Lindstrom de winkel van De Tuinen en V&D met respectievelijk het cijfer 3 en 3,5. Over De Tuinen zegt hij: `Waar zijn de bakken met verse thee en kruiden die ik kan ruiken en proeven? Waar zijn die fantastische displays?`. De V&D noemt hij een stervend merk. `Het ziet eruit alsof er gebouwd wordt.` Lindstrom bezocht verder de winkel van Zara (6,5), Orange (6), SPS (5,5), Hema (4), Etos (4,5) en Sketchers (5).
Reacties 0