AH verwacht omzetstijging door afhaalpunt

Albert Heijn denkt dat haar nieuwe afhaalpunten de jaaromzet van de supermarkt doen stijgen. Directeur Sander van der Laan verwacht dat de Nederlandse consument aanzienlijk meer dan nu zijn dagelijkse boodschappen via de computer gaat bestellen.

Volgens de AH-directeur genereert het nieuwe concept aanvullende omzet. Die moet de supermarktketen weghalen bij concurrenten. In Heemstede zijn dat supermarktvestigingen van Aldi en Vomar, terwijl ook drogisterijen omzet kunnen zien weglekken.

Met de online boodschappendienst Albert verwerkt de supermarkt nu al wekelijks 20.000 bestellingen met een gemiddelde ordergrootte van 140 tot 150 euro. Dat levert een jaaromzet van 150 miljoen euro op. Van der Laan verwacht dat dit met een factor drie tot vier zal groeien door de nieuwe afhaaldienst.

Welke investering de supermarkt doet met zijn afhaalpunten wil de AH-directeur niet zeggen. Hij geeft wel toe dat deze ook uit defensieve motieven is gedaan. “Als wij het niet doen, doen anderen het wel”, verwees Van der Laan naar de komst van webgigant Amazon naar Nederland.

Albert Heijn opent vandaag het eerste afhaalpunt in Heemstede. Klanten kunnen daar hun online bestelling zelf ophalen. Voorlopig zit de supermarktketen nog in de experimenteerfase met de afhaalpunten, maar in Naarden en Tilburg wordt ook al een station gerealiseerd.

Hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar vindt afhaalpunten maar 'trieste locaties', met weinig toekomst. “Ik zie daarover geen positieve signalen, ook niet uit Engeland”, zei hij eerder.

Kijk voor een filmpje van de supermarktketen over de werking van het AH Pick Up Point op de Facebook-pagina van RetailTrends.

Eerder: 'Afhaalpunten zijn trieste locaties'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!