'Dialoog Selexyz/De Slegte een schijnvertoning'

Op het idee van Selexyz en De Slegte om klanten mee te laten denken over de nieuwe weg die het zal inslaan, wordt gemengd gereageerd door diverse marktkenners. Selexyz en De Slegte worden samen één winkel; de eerste combinatiewinkels zijn vorige week geopend. Het nieuwe logo is voorlopig nog een vraagteken, de boekenketen wil eerst duidelijkheid over de nieuwe koersdie het wil varen. Daarvoor gaat de boekenketen op allerlei manieren in gesprek met klanten.

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers, is ‘helemaal in’ voor die moderne manier om publiek mee te laten denken over de nieuwe strategie. Maar volgens hem heeft de boekwinkelketen dit verkeerd aangepakt. Hij noemt het een ‘schijnvertoning’. “Op hun speciaal ontworpen site mag ik in ruil voor mijn gegevens een antwoord geven op een simpele poll. En de komende weken krijg ik dan nog een paar vragen in de vorm van multiple choice. Wat een afknapper!”

Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore, vindt het vragen van advies sowieso een zwaktebod waar hij ‘nerveus’ van wordt. “Het is op papier een mooi initiatief, maar ik krijg het gevoel dat de winkels het zelf ook niet meer weten. Terwijl het internet in moordend tempo een retailbloedbad aanricht, gaan deze boekwinkels – op hun dooie akkertje – een dialoog aan met klanten over hoe hun winkels eruit moeten zien.”

Toch zijn er ook partijen die warm lopen voor de nieuwe werkwijze. “Selexyz/De Slegte werkt aan een nieuwe winkelformule: Boekhandel 3.0. Dat is een hele opgave want overal sluiten boekhandels hun deuren. Ze doen er daarom goed aan om de dialoog aan te gaan met hun trouwe klanten, want die mogen ze niet verliezen”, zegt Gijs van Wulfen grondlegger van de Voort innovatiemethode. Hij vraagt zich alleen wel af hoe de boekwinkels er voor gaan zorgen dat ook nieuwe klanten de weg gaan vinden.

Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO, beaamt dat het een ‘prima poging is om de winkel een eigentijds tintje te geven’. “Maar of het grote publiek ook echt meegaat in de dialoog? En of het publiek de weg weer naar de offline boekwinkel zal vinden, nu dan als ontmoetingsplaats? Ik maak me over dat laatste wel een beetje zorgen.”

Eerder: Tijdelijk logo Selexyz De Slegte: ?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!