Reisbureaus blijven verder stunten met hun prijzen om Nederlanders aan te sporen toch op vakantie te gaan. De kortingen van de reisorganisaties lopen inmiddels op tot wel vijftien procent.
Dit als reactie op het extreem lage aantal boekingen dat tot nu toe is gedaan. De consument houdt door de recessie de hand op de knip en wacht met boeken tot het laatste moment. En dan moet de prijs wel laag genoeg zijn.
Directeur Steven van Nieuwenhuizen van D-reizen bevestigt dat de reisaanbieders daar wel in mee moeten gaan. “De prijzen veranderen vaak met de dag. We willen de aarzelende consument ook lokken met flexibele reisvoorwaarden. Zodat men na een boeking makkelijker kan switchen.”
Ondertussen is het binnen de reiswereld ook onrustig tussen touroperators en reisagenten, die deze vakanties tegen tien tot vijftien procent commissie in hun winkels verkopen. “Het reisbureaukanaal wordt te duur”, zegt Sundio-topman Joost Romeijn.
“Voor directe internetboekingen kunnen wij lagere prijzen rekenen, omdat het minder kost. Die prijsverschillen gaan niet verdwijnen.” Daarom haalde Sundio bijvoorbeeld de Sudtoers-vakanties weg uit de reiswinkels. Dit scheelt de toerist ‘honderden euro’s', zegt Romeijn.
Eerder: Prijzenslag in reisbranche
Reacties 0