Hype rond RFID in VS overdreven
Gepubliceerd op 20 juli 2005 om 00:00
De voordelen van RFID zouden wel eens minder groot kunnen zijn als de ‘hype’ in de Verenigde Staten suggereert. Radio Frequency IDentification is een techniek waarmee een voorwerp (of, indien gewenst, zelfs een dier of persoon) kan worden voorzien van een zogenoemde ‘tag’, een chip die relevante informatie bevat. Een ‘reader’ kan die informatie lezen en verwerken. Wal-Mart heeft al flink geïnvesteerd in de nieuwe techniek, en verlangt sinds 1 januari van zijn 100 grootste leveranciers dat ze RFID gebruiken. Grote voordelen op het gebied van logistiek, magazijnbeheer en winkeldiefstalpreventie werden voorzien. Op het moment ziet de realiteit er echter minder rooskleurig uit. De kosten die gemaakt zijn voor RFID blijken moeilijk terug te winnen, en de kwaliteit van de tags laat nu nog te wensen over. “Er is veel conservatisme onder kopers”, aldus een Amerikaanse analist.
Reacties 0