'Minder sinterklaas- en kerstaankopen'

Minder Nederlanders kopen dit jaar cadeaus voor Sinterklaas en Kerst. Door de crisis doet zestig procent speciale decemberaankopen, dat is tien procent minder dan vorig jaar. Een derde van de gevallen kiest bovendien voor een kleiner cadeau. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau GfK.

Vooral kerstinkopen zijn gedaald. “De Kerstman legt het af tegen de Hollandse sinterklaastraditie. Meer mensen maken de keuze om slechts bij één van de twee feesten cadeautjes te geven en dan gaat nog altijd de voorkeur uit naar Sinterklaas”, zegt Gino Thuij van GfK. Van alle mensen die cadeaus kopen, viert 44 procent alleen Sinterklaas en 24 alleen Kerst. 31 procent koopt voor beiden cadeaus.

Met name ouderen kiezen alleen voor kerstinkopen. In de Randstad zijn beide feesten het minst populair. Daar koopt slechts de helft van de mensen cadeaus voor Sinterklaas of Kerst.

Detailhandel Nederland verwachtte vorige maand nog de beste sinterklaasomzet ooit voor de winkeliers.

Eerder: ‘Detailhandel draait beste Sinterklaas ooit’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!