'Consument naar fysieke winkel door juiste prikkel'

Winkels verdwijnen nooit uit het straatbeeld, maar consumenten moeten wel geprikkeld worden naar de winkel te komen. Dat stelt retailadviseur Carin Frijters in het boek ‘Prikkel de Koopknop’, dat zij vorige week presenteerde.

In het boek legt Frijters uit dat er ondanks de opkomst van internet genoeg kansen zijn voor retailers om ervoor te zorgen dat consumenten een voorkeur voor hun winkel ontwikkelen en daar de portemonnee trekken. Het is volgens de auteur dan wel belangrijk dat je een onderscheidend concept neerzet op de winkelvloer met behulp van retailstyling en retailmerchandising.

Dat kan volgens Frijters vooral door het gebruik van retailtechnologie, tot geur, verlichting en muziek. Volgens haar gaan klanten vaak zeer onbewust over tot een aankoop en worden ze veel beïnvloed door zintuiglijke waarnemingen. "Wat klanten zien, horen, ruiken en voelen maakt of ze langer in de ene winkel blijven dan in de andere. En of ze uiteindelijk bij de kassa belanden", meent Frijters.

“Kon je voorheen nog weg komen met van alles een beetje doen en ééns in de zeven jaar het winkelinterieur onder handen nemen, tegenwoordig moet je de klant centraal echt stellen en volstaat een winkelconcept bij voorkeur drie jaar”, zegt Fijters. “Dat komt niet alleen omdat er technologisch steeds weer andere mogelijkheden zijn, maar vooral omdat de consument een grote keuze heeft en behoefte aan continue inspirerende aanpassingen, verse prikkels en veranderingen op de winkelvloer.”

Naast praktijkcases van succesvolle winkelformules geeft Frijters in het boek tips over hoe je op de winkelvloer een onderscheidend concept neer kunt zetten met behulp van retailstyling en retailmerchandising. Daarnaast delen in het boek ook andere experts hun kennis op het gebied van onder andere technologie, instore communicatie, muziek, interieur en licht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!