Amazon opent deze week een Premium Store voor luxemerken als Vivienne Westwood, McQ, 7 For All Mankind, Diesel en Paul & Joe. De shop biedt voorlopig alleen vrouwenmode, maar wordt op den duur uitgebreid met kleding voor mannen. De retailgigant heeft Cathy Beaudoin aangewezen om de online shop te ontwikkelen. Zij stond ook aan de wieg van de succesvolle etailer Piperlime.
De webverkoper verkoopt al kleding uit het middensegment van merken als G-star, Wrangler en Desigual, maar floreert vooral als verkoper van elektronica, boeken en beautyproducten. Amazon heeft naam gemaakt omdat de retailer zich op discount richt.
De vraag is dan ook hoe succesvol de nieuwe Premium Store van Amazon wordt. Consumenten kennen de webshop van aanbiedingen en lage prijzen. Retailexperts verwachten dat het nog lang zal duren voor consumenten Amazon ook gaan zien als aanbieder van luxeproducten.
Retailanalist Kate Omerod denkt dat het succes van de Premium Store af hangt van het merk waarmee Amazon in zee gaat. " Als ze een groot merk weten te strikken, zal de rest volgen", vertelt Omerod aan The Guardian. Amazon zou in gesprek zijn met merken als Gucci, Prada en Burberry.
Enkele luxe merken, waaronder Louis Vuitton, hebben al aangegeven dat zij een samenwerking met Amazon niet zien zitten. Volgens Omerod kunnen deze retailers echter onmogelijk het aanbod van Amazon te weigeren. "De luxesector is van oudsher nogal traag, maar kan nu niet weigeren. Ze moeten op zoek naar online retail en Amazon is een voorloper."
Amazon wil naam maken in luxe modebranche
Gepubliceerd op 3 december 2012 om 00:00
Reacties 0