Bijenkorf test mobiele betaling

Warenhuisketen de Bijenkorf test momenteel een mobiele betaaloplossing. Op de schoenen- en kindermodeafdeling in de vestiging van Amsterdam probeert de retailer een systeem uit waarbij klanten op de plek zelf kunnen betalen voor een online transactie.

“Als een klant bijvoorbeeld schoenmaat 38,5 wil en die is niet in de winkel aanwezig, dan scant de medewerker met behulp van een iPod de barcode en ziet meteen of de schoenen wel op de webshop op voorraad zijn”, legt e-commerce manager Pieter Heij van de Bijenkorf uit aan RTL Z. “Het item kan dan ter plekke besteld worden en wordt de volgende dag thuisbezorgd. De klant kan direct afrekenen bij een mobiele kassa, bestaande uit een iPad en een pinapparaat op de afdeling zelf.”

De grote voordelen zijn volgens hem dat het aantal kassapunten wordt opgeschaald en de klant niet in de rij hoeft te staan, terwijl de retailer ook efficiënter met voorraad om kan gaan. Voor producten met brede marges in maten, zoals schoenen is het systeem het meest geschikt, zegt Heij. “We kopen daarvan normaal gesproken maar één of twee paar van elke maat in, dus de kans dat de maat er niet is, is groter. Ook kun je bijvoorbeeld meer kleuren en varianten van artikelen aanbieden. Zo hebben we een bepaalde mixer in de winkel in drie kleuren, maar online hebben wetien kleuren.''

De e-commerce manager constateert dat de onlinemarkt steeds groter wordt en het onlineassortiment meegroeit. “Op een gegeven moment is dat onze grootste winkel. Nu hebben we nog negentig  procent van de artikelen in de winkel ook online. Uiteindelijk wordt dit meer dan honderd procent.'' Een hybride vorm tussen de offline- en online winkels is dan ook de retail van de toekomst, meent Heij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!