Retailers in fast moving consumer goods (FMCG) scoren hoog onder Europese consumenten. Dat blijkt uit een enquête van de Europese Commissie onder vijfhonderd Europeanen. Hen werd gevraagd naar hun mening over bedrijven en goederen en naar hun switchgedrag.
Daarin komt naar voren dat consumenten hoog opgeven over FMCG bedrijven. Bedrijven in de financiële sector en energiebedrijven werden negatief beoordeeld.
De categorie boeken, tijdschriften en kranten scoorden het hoogst wanneer het om goederen gaat. Deze categorie kreeg 103,7 punten, gevolgd door non-alcoholische draken met 102,8 punten. Tweedehands auto’s (92 punten), benzine (93,8 punten) en kleding en schoeisel (97,1 punten) kwamen minder positief uit de bus.
Gekeken naar diensten scoorden de personal care-bedrijven het hoogst met 107,7 punten. Cultuur en entertainment kreeg 106,6 punten.
Volgens de Europese Commissie is het van groot belang dat bedrijven de consument tevreden houden. “Consumentenuitgaven tellen voor 56 procent van het Europese BBP”, zegt Tonio Borg, Europees commissaris voor Gezondheid en Consumentenbeleid. “Markten waar consumenten misleid worden, of het lastig vinden van product te switchen, worden minder competitief. Dat heeft negatieve gevolgen voor consumenten, maar ook voor de hele economie.”
Consumenten positief over FMCG-sector
Gepubliceerd op 10 december 2012 om 00:00
Reacties 0