Albert Heijn is niet alleen marktleider in de supermarktbranche, de grootgrutter heeft ook de meeste vierkante meters verkoopoppervlak van Nederland. De foodretailer telt 935.219 vierkante meters. De nummer twee Gamma volgt op ruime afstand (543.573). Dat blijkt uit de Top 100 formules in Nederland van Locatus, een ranglijst op basis van het winkelverkoopvloeroppervlak (wvo) november 2012.
In de top tien staan vier supermarktformules (naast AH, ook C1000, Jumbo en Aldi), drie bouwmarkten (Gamma wordt vergezeld door Praxis en Karwei), twee warenhuizen (HEMA en V&D) en tuincentrum Intratuin.
Opvallende stijgers in het overzicht zijn Shoeby (+11), The Sting (+9), Tapijtcentrum (+9), Jysk (+8) en Perry Sport (+8). Terwijl Trendhopper (-16), Novastyl (-13), Grando NL (-9), Sport 2000 (-5), Bike Totaal (-5) tot de categorie opvallende zakkers behoren.
In vergelijking met november vorig jaar zijn Super de Boer en het kringloopcentrum uit de top 100 verdwenen. Nieuw in het overzicht zijn woonformules Montel en Budget Wonen en supermarktketen Boni.
Op basis van het aantal verkooppunten is een compleet andere ranglijst te zien, slechts Albert Heijn en HEMA zien zichzelf terug bij de eerste tien. Grootste is dan Rabobank (816), gevolgd door Kruidvat (811) en AH (776). Klik hier voor de ranglijst op basis van het aantal vestigingen.
Top tien op basis van wvo:
1. Albert Heijn (935.219)
2. Gamma (543.573)
3. Praxis (443.401)
4. Intratuin (416.993)
5. C1000 (412.374)
6. Karwei (396.557)
7. Jumbo (377.903)
8. HEMA (361.340)
9. V&D (352.372)
10. Aldi (329.991)
Top tien op basis van verkooppunten:
1. Rabobank (816)
2. Kruidvat (811)
3. Albert Heijn (776)
4. Blokker (589)
5. Gall & Gall (563)
6. Zeeman (556)
7.Keurslager (553)
8. Etos Drogist (535)
9. PostNL (532)
10. HEMA( 504)
AH blijft grootste van allemaal
Gepubliceerd op 12 december 2012 om 00:00
Reacties 0