Consumenten kiezen steeds meer voor alternatieve discountwinkels om hun drogisterij-artikelen te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van Facts2Act, waarover RetailTrends publiceert in haar decembernummer. Tachtig procent van de shoppers let vaker dan voorheen op prijsacties in persoonlijke verzorging.
Relatief nieuwe retailers als Action en Op=Op Voordeelshop winnen daardoor terrein, terwijl de traditionele kanalen zoals drogisterijketens en zelfstandige drogisterijen daaronder lijden. 22 procent van de shoppers geeft aan vaker naar Action of de Op=Op Voordeelshop te gaan dan een jaar eerder, becijferde het onderzoeksbureau. Voor de drogisterijketens is dat maar acht procent en voor de zelfstandige drogisterijen maar vier procent. Action wordt zelfs al het meest genoemd als secundaire winkel.
Overigens is de (zelfstandige) drogisterij nog wel dé plek waar de consument zijn personal care producten haalt. 66 procent van de shoppers blijft dat in dit traditionele kanaal doen. Ook supermarkten hebben een fors marktaandeel van twintig procent. Daarentegen doet nog maar twee procent zijn persoonlijke verzorging-aankopen online. Hoewel Wehkamp.nl en bol.com hun assortiment in het afgelopen jaar hebben uitgebreid met verzorgingsproducten staat e-commerce voor persoonlijke verzorging nog in de kinderschoenen.
Ondertussen heeft de crisis geen invloed op het bedrag dat consumenten uitgeven aan persoonlijke verzorging. Nielsen berekende dat er in de afgelopen twaalf maanden 2,6 miljard euro werd uitgegeven aan verzorgingsproducten. Dat is een groei van elf procent ten opzichte van 2007, het jaar voordat de financiële crisis uitbrak.
Lees het hele onderzoek over de uitgaven aan persoonlijke verzorging in het decembernummer van RetailTrends. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0