Fysieke retailers zullen tijdens aankomende feestdagen meer dan ooit last hebben van het veelbesproken showrooming. Onderzoek van ComScore laat zien dat 37 procent van de Amerikanen wel eens aan showrooming doet, het fenomeen waarbij een product offline wordt bekeken en vervolgens online wordt gekocht.
Showrooming is volgens het onderzoek één van de vier elementen die een grote invloed hebben op het lopende 'holiday shopping season' in de Verenigde Staten. De andere drie belangrijke pijlers zijn social commerce, smartphones en sit-back shopping (verkopen via de tablet).
ComScore verwacht dat showrooming in de toekomst alleen nog maar zal groeien. Nu beschikt 53 procent van de Amerikanen over een smartphone; in de toekomst zal dat een veel groter percentage worden. “De mobiele consument raakt vertrouwd met showrooming”, zegt Eli Goodman van ComScore. “Zij hebben hun smartphone en tablet altijd bij de hand en doen daarop graag een aankoop. Retailers moeten zich voorbereiden op deze veranderingen, anders kost het hen de kop.”
Onderzoek van Harris Pol toont dat Best Buy het meest gebukt gaat onder showrooming. 24 procent van de respondenten geeft aan er wel eens een product te hebben bekeken dat later online werd gekocht. Consumenten doen dit ook vaak bij retailers als Walmart, Tartget, Home Depot en Lowe’s.
‘Showrooming speelt grote rol tijdens de feestdagen’
Gepubliceerd op 16 december 2012 om 00:00
Reacties 0