Winkelcentra van gemeenten met minder dan 100.000 inwoners komen onder zware druk, sommige verdwijnen zelfs helemaal. Dat stelt ING Economisch Bureau in zijn maandag gepubliceerde Sectorvisie Kledingbranche.
Kledingverkopers in kleinere steden kunnen niet langer opboksen tegen webshops en het uitgebreide aanbod in grote steden, signaleert het bureau. Ook de crisis en kostenstijgingen spelen een rol. Het maakt een herstructurering van het winkellandschap onvermijdelijk, luidt de conclusie.
Gemeenten als Woerden, Zoetermeer en Sliedrecht dreigen in de gevarenzone te komen, volgens sectormanager detailhandel Dirk Mulder van ING. Het is het gevolg van de Nederlandse consumentenvoorkeur voor fast fashion van grote ketens als H&M, Zara en Primark, boven de kleine winkels.
Ook doen consumenten hun aankopen steeds vaker online. ING voorspelt dat dertig tot veertig procent van de kleding straks op het web wordt gekocht, nu is dat tien procent. Op het web hebben de grote ketens eveneens de touwtjes in handen. 46 procent van de omzet uit webverkopen gaat naar de top tien van webbedrijven.
De crisis blijft ook niet zonder gevolgen. Winkeliers die het al moeilijk hadden krijgen het laatste zetje doordat consumenten steeds meer de hand op de knip houden, ook bij kleinere uitgaven als kleding. ING verwacht voor 2013 in de kledingbranche een omzetverlies van twaalf procent ten opzichte van 2007, een jaar voor de crisis. Vooral zelfstandige ondernemers hebben het moeilijk. Hun marktaandeel was in 2009 25 procent, nu nog maar twintig procent.
Hoewel het rapport een verschraling en verdwijning van kleine winkelcentra voorspelt, betekent dat volgens Mulder niet per se één en al kaalslag. “Veel winkels zullen plaatsmaken voor woningen of bedrijfsruimten. Maar voor sommige ondernemers zal er altijd plek zijn. Voor ‘local hero’s’, die iets bedenken dat echt goed bij de markt past, zal altijd plaats zijn.”
'Kleinere winkelcentra in gevarenzone'
Gepubliceerd op 17 december 2012 om 00:00
Reacties 0