Online consumenten willen hun producten gemakkelijk en gratis kunnen terugsturen. Dat blijkt uit een onderzoek van Innotrac Corporation, zo schrijft Internet Retailer. Een groot deel van de webshoppers bekijkt eerst het retourbeleid van een online winkel, voordat zij het gewenste product aanschaffen. Wanneer blijkt dat er voor het terugsturen moet worden betaald, is de kans groot dat de consument niet vaker in de online winkel shopt.
Volgens de cijfers is dertig procent van de webwinkels echter onduidelijk over de gang van zaken rondom het retourneren van producten. Daarnaast rekent 93 procent van de etailers een vergoeding voor het terugsturen. Bij slechts een kwart van de online winkeliers kan de consument rekenen op een extra label om het product mee te terug te zenden.
Consumenten die moeten betalen voor het terugsturen van hun product spenderen twee jaar later 75 tot honderd procent minder bij de betreffende webwinkelier, zo blijkt uit een studie van Harris Interactive. Consumenten die hun aankoop gratis kunnen retourneren, geven in de twee opvolgende jaren echter 158 tot 457 procent meer uit.
'Gratis retourneren voorwaarde voor webshopper'
Gepubliceerd op 18 december 2012 om 00:00
Reacties 0