Bloemenwinkelformule Naturals heeft vorige maand een franchisevestiging geopend die gedeeltelijk door klanten wordt bekostigd. Mark Kolsters, die de Naturals-formule vier jaar geleden overnam, probeert voor het filiaal in Rotterdam Hillegersberg 25.000 euro bijeen te krijgen via crowdfunding.
“Als ondernemer heb je veel contact met je klanten en je moet goed luisteren naar hun wensen bij het samenstellen van je producten”, legt Kolsters uit. “Klanten zijn veelal buurtbewoners en voor het succes ben je dan ook grotendeels van hen afhankelijk. Door op deze manier te financieren testen we het draagvlak, tegelijkertijd geven we ook iets terug aan mensen die in ons geloven”.
Bij een storting van minimaal tien euro delen klanten mee in het succes van de winkel. De financiering, formeel gezien een lening, wordt over vier jaar terugbetaald met zestien procent rendement. Via deze weg is ondertussen vierduizend euro binnengehaald. Het nieuwe filiaal kost in totaal een ton. De bank leende 40.000 euro, de rest komt van twee ondernemers die de winkel exploiteren.
De winkel in Hillegersberg is tevens gebaseerd op een nieuw concept waarbij de lokale klant centraal staat en getracht is het oubollige imago van de bloemenbranche op te frissen. Zo is de winkel modern vormgegeven en wordt het filiaal gerund door een franchisenemer die de buurt goed kent. Het concept is eerder getest in een ander Rotterdams filiaal in Kralingen. “De bloemenspeciaalzaak die goed luistert naar de buurt en die vernieuwend is, trekt klanten”, zegt Kolsters. “Ons rendement is twee tot drie keer zo hoog als dat van een traditionele bloemenwinkel.”
Reacties 0