Distributiemedewerkers van Albert Heijn komen in opstand tegen de hoge werkdruk bij de supermarkt. In samenwerking met FNV Bondgenoten tonen zij vanaf vandaag in een filmpje hoe ze worden opgejaagd in de distributiecentra. Via distributiewerkers.nl wil de vakbond de ‘werkelijkheid achter de vrolijke reclamespotjes’ van de supermarktketen laten zien aan consumenten.
In het filmpje worden beelden uit de televisiecommercials gebruikt waarin acteur Harry Piekema figureert als vrolijke filiaalchef. In de beelden die ertussen gemonteerd zijn, wordt duidelijk gemaakt dat er achter de schermen niet zo’n vrolijke kerstsfeer hangt.
"Iedereen snapt wel dat reclame de werkelijkheid niet is”, zegt Ron Meyer van FNV Bondgenoten. “Maar Albert Heijn slaat wel zesduizend medewerkers over, van wie de helft niet verder komt dan een onzeker uitzendcontract. Dit zijn de mensen die dag en nacht de spullen klaar zetten voor vervoer naar de supermarkten. In ruil daarvoor worden ze tot de laatste cent opgejaagd.”
Volgens FNV is de werkdruk bij Albert Heijn in de afgelopen jaren flink verhoogd en krijgen medewerkers hun bonus niet uitgekeerd als zij één keer de fout in gaan. Het ziekteverzuim in de distributiecentra schommelt rond de acht procent, het dubbele van het gemiddelde in het bedrijfsleven.
Albert Heijn wilde niet reageren op de kritiek omdat tot in januari cao-onderhandelingen zijn gepland.
Kijk voor het filmpje op de Facebook-pagina van RetailTrends.
Reacties 0