Supermarkten stunten weer met prijzen

Inslaan van gewone boodschappen als koffie, bier en wc-papier is deze week goedkoper dan anders bij supermarkten. De grote ketens stunten traditiegetrouw met hun prijzen in de eerste week van het nieuwe jaar.

Behalve Jumbo en Aldi, bieden bijna alle supermarkten enkele producten goedkoper aan. Zo start Albert Heijn vandaag met de Hamsterweken, houdt C1000 de Euroweken, hebben Dirk, Bas en Digros de Mega Sale weken en biedt Hoogvliet ronde prijzen voor sommige actieproducten.

“De eerste week van januari is traditioneel het moment voor supermarkten om klanten aan zich te binden”, legt Joop Holla van onderzoeksbureau GfK uit in het Algemeen Dagblad. Hij verwacht dat dit jaar het jaar wordt van het prijsbewustzijn. “Klanten letten op de kleintjes.”

Volgens Mark Soetman, kenner van de voedsel- en retailbranche, heeft dit ook zijn keerzijde. “De supermarkten hanteren al tientallen jaren een systeem dat wij kruissubsidie noemen. Daardoor kunnen A-merken cola, bier en chips onder kostprijs worden aangeboden. Groenten en fruit zijn juist veel te duur.” Naast dat gezonde producten duurder zijn dan ongezonde, noemt Soetman het ook ‘scheef’ dat de prijs van bier in de supermarkt veel lager is dan de inkoop voor horecaondernemers.

Inschrijven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief? Klik hier

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!