Buurtsupers zien hun winst flink dalen zodra een supermarktketen in dezelfde buurt zijn deuren opent. Dat blijkt uit het promotieonderzoek dat Nan Yang uitvoerde voor de Vrije Universiteit Amsterdam.
Wanneer een supermarkt zich in de omgeving van een buurtsuper vestigt, daalt de winst van die buurtwinkel met 26 tot 62 procent. Volgens Yang heeft dit grotendeels te maken met de toegang tot technologische ontwikkeling, waar grotere supermarktketens graag van profiteren. Zij kunnen hierdoor vijf keer meer winst maken dan lokale supers.
Daarnaast concludeerde Yang dat het bestemmingsplan van gemeenten voor supermarktketens de grootste vertragende factor is bij het openen van een supermarkt. De zoektocht naar een geschikte nieuwe locatie neemt veel tijd in beslag. Wanneer gemeentes ervoor kiezen hun regels te versoepelen zou dit de kosten voor een winkelopening met veertig procent doen dalen en kan het aantal winkelketens in 2020 verdubbeld zijn.
'Buurtsupers dupe van supermarktketens'
Gepubliceerd op 4 januari 2013 om 00:00
Reacties 0