Corio deinst niet terug voor het afbreken van leegstaande winkelpanden. Dat zegt ceo Gerard Groener van de vastgoedbelegger in het Algemeen Dagblad. “Slopen is de enige mogelijkheid wanneer blijkt dat winkels niet passen bij de opgave, de ziel, van een gebied.“
Dat leegstand vaak voor komt, wijt Groener aan de tijd dat winkelcentra aanbodgedreven werden gebouwd. “Meestal gaat het om een opeenstapeling van fouten. Plek niet goed, slechte huurdersmix, of niet goed gemanaged”, constateert hij. De tijd van ‘we bouwen wat winkels en het komt wel vol’, is volgens de topman voorbij. “We zullen vraaggeoriënteerd moeten kijken naar de winkelmarkt. Creëer plaatsen waar mensen graag naartoe gaan in plaats van centra waar mensen heen moeten, omdat ze iets nodig hebben.”
Om die reden besloot Corio eerder om zijn kleinere winkelcentra af te stoten en zich meer te richten op het concept 'Favorite Meeting Places'. “Daar proberen we leefbare gebieden te maken. Mensen uit die gebieden moeten zich eigenaar voelen en zich er thuis voelen.” Daarvoor is volgens Corio’s topman meer nodig dan een rij winkels met een dak eroverheen. “De locatie moet perfect zijn. En het management moet een verbinding leggen met de lokale voetbalclub en de school. Op zo’n plek kun je heerlijk eten, naar de kaartclub gaan, sporten, plezier beleven en er vinden optredens plaats.
Wijzend naar het succes van het winkelcentrum Le Gru in Turijn, ziet Groener voldoende kansen. Dit centrum heeft een speelplaats waar jaarlijks 70.000 kinderen zich onder begeleiding vermaken en er wordt de hele maand juli een groot jazzfestival gehouden. Met een loyaliteitskaart is dat allemaal gratis.
Bang voor de opkomst van webwinkelen is de ceo ook niet. Hij merkt zelfs dat pure online spelers steeds vaker komen vragen of ze een fysieke winkel kunnen openen. “Mensen willen het gevoel hebben iemand te kunnen aanspreken. Het is niet voor niets dat de online verkoop van Coolblue in de regio Eindhoven omhoog ging toen het concern daar een fysieke vestiging opende.”
Reacties 0