Horecaondernemers weten goed in te spelen op de zuinige houding van de Nederlandse consument. In een jaar tijd daalde de gemiddelde prijs voor een driegangenmenu met ruim vijftien procent naar 27,45, zo concludeert het Food Service Instituut Nederland (FSIN).
In totaal gaven Nederlanders in 2012 slechts 0,1 procent (43 miljoen euro) meer uit aan eten en drinken dan een jaar eerder. Met name de consumptie thuis steeg flink. “De omzet van supermarkten steeg met 511 miljoen euro, ofwel 1,8 procent. Speciaalzaken zagen hun verkoopcijfers echter dalen met 179 miljoen”, aldus FSIN.
De ‘buitenhuisconsumptie’ daalde met 1,1 procent, wat minder was dan gevreesd. Over de hele linie, inclusief horeca, bedroeg de daling 199 miljoen euro. Volgens FSIN is dit vooral te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen, waardoor de hand op de knip werd gehouden. De totale consumentenuitgaven daalden met 2,1 miljard (-0,9 procent).
Om het hoofd boven water te houden zullen horecaondernemers dit jaar extra aandacht moeten schenken aan gastvrijheid. “Het is economisch koud buiten, maar de horeca is in al zijn facetten ook veerkrachtig”, aldus Lodewijk van der Grinten, algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland, tijdens de vakbeurs Horecava. “Het besef groeit dat ‘minder’ niet betekent ‘minder kwaliteit’. Het gaat om scherpere keuzes waar de ondernemer en zijn onderneming goed in zijn en wat de gast aanspreekt.”
Horeca speelt in op zuinige klant
Gepubliceerd op 8 januari 2013 om 00:00
Reacties 0