Multichannel retailers moeten klanten die alleen offline kopen niet uit het oog verliezen. Daarvoor waarschuwt marktonderzoeker GfK, die het online en offline koopgedrag van klanten analyseerde. “Iedereen heeft het over internetverkoop, terwijl er nog veel klanten zijn die alleen offline kopen”, concludeert het bureau.
Zo maakt 27 procent van de consumenten bij de vergelijking en aankoop van een tablet geen gebruik van het internet. Ook bij andere hoogtechnologische producten werd deze trend gesignaleerd. Volgens GfK gebeurt dit vooral in sectoren waar de persoonlijke, directe interactie met het product of merk van groot belang is voor de klant.
Het onderzoeksbureau stelt wel dat de zichtbaarheid van producten op het internet erg belangrijk is. Een derde van de consumenten gaat ook voor low interest producten op het web op zoek naar informatie. Veel merk- en productinformatie zou online nog ontbreken, waardoor klanten tevergeefs aan het zoeken zijn.
In het onderzoek wordt gesproken over verschillende soorten klanten. Zo is er de ‘internetafhankelijke’ klant, voor wie de online vindbaarheid van een product het meest bepalend is. Daarnaast zijn er internetgebruikers die het handig vinden om producten online tegen elkaar af te wegen, maar die informatie alleen maar ten volle vertrouwen als ze offline bevestigd worden.
'Verlies offline consument niet uit het oog'
Gepubliceerd op 9 januari 2013 om 00:00
Reacties 0