Het Duitse elektronicaconcern Media Markt trekt zich terug uit China. Dat meldde de Duitse Börsenzeitung dinsdag. Volgens de krant is moederbedrijf Metro, na een testfase van twee jaar in het Aziatische land, tot de conclusie gekomen dat een groot winkelbestand in China te duur is en teveel inspanning kost.
De meerderheid van de aandeelhouders zou ‘kostbare uitbreiding met hoge opstartkosten in een zeer competitieve Chinese markt’ niet zien zitten. Media Markt wilde geen commentaar geven, maar de beslissing wordt waarschijnlijk volgende week officieel bekendgemaakt.
De keten opende in november 2010 haar eerste winkel in China in een joint venture-constructie met het Taiwanese elektronicabedrijf Foxconn. Samen hebben de concerns inmiddels nog zes andere winkels rond Shanghai.
Media Markt-oprichter Erich Kellerhals verklaarde eerder al dat uitbreiding in China alleen succesvol is wanneer dit snel en agressief gedaan wordt. “Er is slechts de keuze tussen alles of niets, een middenweg leidt nergens naar.”
Of de huidige Chinese vestigingen van Media Markt over worden gedaan aan Foxconn, of wellicht verkocht worden aan een andere concurrent, is nog niet bekend. In de zeven winkels werken ongeveer duizend mensen.
Reacties 0