Meer dan negentig procent van de 188 grote retailformules verkoopt online. Dat is een stijging van 12,3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Toen lag dit nog rond de tachtig procent.
Dat blijkt uit het jaarlijkse RetailSites-onderzoek van Etailtrends, gepubliceerd in het januarinummer dat vrijdag 18 januari verschijnt. Ten opzichte van vijf jaar geleden bieden zelfs meer dan twee keer zoveel formules hun artikelen aan op het web.
Tachtig procent van de retailers heeft een webshop, elf procent van de winkelbedrijven doet daarnaast wel aan (beperkte) online verkoop van enkele diensten of producten, maar drijft geen volwaardige webwinkel. Dat zijn vooral supermarkten en food-speciaalzaken. Voor hen is online verkoop lastig omdat haar klanten conserven combineert met vers- en koelproducten.
Negen procent van de bedrijven heeft wel een website, maar verkoopt online geen producten. Dat zijn vooral retailers in de wonenbranche, discounters en formules die zich op een wat oudere doelgroep richten.
Opvallende nieuwkomers in de lijst van webverkopers zijn Foot Lockers, C&A, The Sting en Zeeman. Ook de verschillende formules van de Deense onderneming Bestseller, Jack & Jones, Only en Vero Moda, hebben allemaal een eigen online shop gekregen. Daarentegen is Accessoirize gestopt met haar webshop. Ook Decorette, Formido en Etos lijken de handdoek in de ring te gaan gooien.
Lees de hele inventarisatie in EtailTrends 1. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0