Marks & Spencer lag gisteren onder vuur van beleggers, na een chaotische presentatie van de omzetcijfers van de kerstperiode. Het Britse warenhuisconcern kwam woensdagavond plotseling naar buiten met de omzetcijfers. Dat was eerder dan gepland, omdat de getallen in handen waren gekomen van het tv-programma Sky News.
Marc Bolland, de Nederlandse directeur van M&S, maakte woensdagavond direct zijn excuses, maar kon niet voorkomen dat het aandeel van het concern op woensdagochtend vijf procent daalde.
Overigens waren de bekendgemaakte kerstcijfers slechter dan analisten hadden voorspeld. In het laatste kwartaal van 2012 daalde de omzet van het warenhuis exclusief voeding met 3,8 procent. Ondertussen boekten kledingwinkels Next en Debenhams juist meer omzet. Volgens Bolland komt dat omdat M&S niet heeft meegedaan aan de stevige kortingen die deze concurrenten in de aanloop naar Kerst wel boden.
Inmiddels heeft Bolland een nieuw team geformeerd dat de verkoop van kleding moet stuwen. Volgens de directeur zal het nog wel wat tijd kosten voordat dit zijn vruchten zal afwerpen, al verwacht hij veel van de lente- en herfstcollectie die al in de winkels hangt.
Tijdens de Kerst liepen de food-verkopen wel goed. Met 330 miljoen pond werd er een recordomzet geboekt. “Deze afdeling, waarvan drie jaar geleden nog gezegd werd dat we haar beter konden afstoten, is toch goed voor de helft van onze business”, aldus Bolland.
Marks & Spencer is nog steeds de grootste kledingverkoper in Groot-Brittannië. Het concern heeft daar ruim 700 winkels, en in de rest van de wereld nog 400. Onlangs bevestigde de gemeente Amsterdam dat het warenhuis in het voorjaar ook zijn rentree maakt in Nederland, al wil M&S dat zelf niet bevestigen.
Reacties 0