De ANWB gaat vanaf februari haar winkels gefaseerd ombouwen tot een ‘totaal retail-concept’. "Het afgelopen jaar stond in het teken van testen. Maar de testfase is nu voorbij", zegt managing director retail Linda Keijzer van de ANWB in het januarinummer van RetailTrends, dat vrijdag 18 januari verschijnt.
Het nieuwe concept werd het afgelopen jaar getest in Hilversum en Rijswijk en sinds afgelopen november in Nieuwegein. "De pilotwinkels in Rijswijk en Hilversum deden het qua omzetten al erg goed, maar de winkel in Nieuwegein scoort boven verwachting. En dat in een economisch uitdagende tijd. Dat maakt de investering gerechtvaardigd en dus gaan we al onze winkels versneld ombouwen." Voor sommige vestigingen wordt gekeken naar herlocatie en nieuwe winkels sluit Keijzer niet uit.
Met de vernieuwde nieuwe formule zet de ANWB zwaar in op de integratie van haar webshop, website en het callcenter in de fysieke winkels. Zo kunnen klanten in de winkels QR-codes scannen met hun smartphone, waarna ze reviews krijgen van ‘Samen getest’, een onderdeel van de website waarin leden producten kunnen beoordelen.
Verder maakt de vereniging haar verzekeringsaanbod digitaal zichtbaar in de winkels. Middels een ‘swipebaar’ digitaal schap kunnen klanten op basis van een keuzemenu tot het juiste product komen en de informatie daarover naar hun e-mailadres laten sturen.
In het nieuwe winkelconcept is de kleur geel meer zichtbaar in de routing en het interieur en speelt het assortiment veel sterker in op de seizoenen dan voorheen. Ook nieuw is het themaplein, dat elke twee weken aan de actualiteit wordt aangepast.
De retailtak van de ANWB telt momenteel 101 winkels verspreid over Nederland. 68 daarvan heeft de vereniging in eigen beheer, 33 zijn franchisevestigingen in een VVV-kantoor.
Lees het hele interview met Linda Keijzer in RetailTrends 1. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0