'Retailers gaan saneren op social media'

Retailers gaan komend jaar saneren op hun social media-activiteiten. Dat voorspelt EtailTrends op basis van het jaarlijkse RetailSites-onderzoek. Investeringen in social media lijken voor menig winkelbedrijf verspilde moeite omdat de bereikcijfers laag zijn.

Uit de inventarisatie blijkt dat een derde van alle retailers minder dan duizend volgers heeft op Twitter en een kwart van de winkelketens minder dan duizend likes heeft op Facebook. Slechts acht procent heeft meer dan tienduizend volgers op Twitter, terwijl 28 procent meer dan tienduizend likes heeft op Facebook. Bij andere social media als Hyves en het opkomende Pinterest is dat nog veel lager.

Hoewel Facebook en Twitter nog door respectievelijk negentig en 86 procent van alle 188 grote retailformules wordt ingezet, verwacht EtailTrends dat een paar duizend of zelfs een paar honderd fans of volgers onvoldoende zijn voor retailers om hun social media-activiteiten voort te zetten. Bovendien voorziet het onderzoek dat er betere alternatieven gaan ontstaan voor tabletgebruikers.

Ondertussen worden retailers al selectiever. Het aantal winkelketens dat zijn deelname aan social media op de voorpagina van haar website vermeldt, daalt sterk. Dat komt waarschijnlijk ook doordat retailers niet langer willen dat hun website fungeert als oprit naar de sociale netwerken. Het bezoekersverkeer moet van de social media naar de winkel lopen, en niet andersom.

Lees het hele RetailSites-onderzoek in EtailTrends 1, dat aanstaande vrijdag verschijnt. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!