De Nederlandse detailhandel heeft in november 2012 de omzet met 1,5 procent zien afnemen in vergelijking met dezelfde maand een jaar terug.
Het hogere prijsniveau (2,6 procent) kon de volumekrimp van vier procent niet compenseren. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
De samenstelling van de koopdagen was in vergelijking met november 2011 gunstig, vooral voor de foodbranche. Het positieve effect hiervan op de omzet van de detailhandel wordt geraamd op ongeveer twee procent.
De hardste klappen vielen wederom in de non-foodbranche, met een omzetafname van zes procent. Het volume was in deze winkels zo'n zeven procent kleiner. Bijna alle non-foodbranches zetten minder om; alleen de drogisterijen noteerden een omzetstijging.
De foodsector noteerde daarentegen een omzetplus van ruim vier procent. Het volume was ongeveer een procent groter. De omzetstijging is toe te schrijven aan een omzetgroei van meer dan vijf procent voor de supermarkten. Speciaalzaken zagen hun omzet met drie procent dalen.
De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels nam met bijna zeven procent toe. Tankstations noteerden een omzetdaling van ruim drie procent.
Omzet detailhandel 1,5 procent lager
Gepubliceerd op 15 januari 2013 om 00:00
Reacties 0