'Webwinkel wint terrein'

Shoppers laten de fysieke winkel steeds meer links liggen ten faveure van een webshop. Dat constateert IBM op basis van onderzoek waarvoor wereldwijd 26.000 consumenten zijn ondervraagd. Terwijl meer dan tachtig procent van de shoppers bij hun recentste aankoop nog voor een fysieke winkel koos, zou slechts de helft van hen bij een volgende aankoop naar de winkel terugkeren. 

Van de ondervraagde personen zegt 35 procent bij voorbaat niet te weten weten of zij hun volgende aankoop in een traditionele winkel of een webshop zou doen. Negen procent van de respondenten geeft zelfs aan haar aankopen enkel online te doen. Volgens het IBM-onderzoek kopen consumenten voornamelijk consumentenelektronica en luxeproducten als juwelen en designkleding online.

De dienstverlener concludeert dat de manier waarop consumenten winkelen en dingen kopen verandert. "De consument van vandaag is geraffineerd en opportunistisch, en stapt probleemloos over van winkel- naar een online omgeving en terug om zijn of haar aankoop te doen, afhankelijk van wat hun op dat moment uitkomt", zegt Jill Puleri, Global Retail Leader van IBM Global Business Services.

"Om klanten tevreden te stellen, moeten winkeliers zorgen voor een consistente en eenvoudige shopping ervaring over alle verkoopkanalen heen en in elk contact tussen winkelier en consument; of dit nu in een winkel of online is”, stelt Puleri. “Belangrijk is dan ook het gebruik van data en analytics om inzicht te krijgen in het aankoopgedrag en de voorkeuren van de consument, en zo verkoop te optimaliseren."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!