De Nederlandse forens wordt nog te weinig bediend door de retailbranche. Dat stelt managing director Belinde Bakker van adviesbureau ACTM in het januarinummer van RetailTrends.
“Als je kijkt naar de mogelijkheden om boodschappen te doen, is het potentieel op de Nederlandse treinstations nog onderbenut. Alleen op Utrecht CS en Schipol is het aanbod goed ingevuld”, meent de managing director van het adviesbureau gespecialiseerd in het vercommercialiseren van hi traffic locaties zoals luchthavens en trein-, bus- en metrostations. Nederland moet volgens Bakker een voorbeeld nemen aan grote stations in Londen en Parijs.
Het station St. Pancras in Londen ziet zij als ‘een van de beste en mooiste voorbeelden’. “Een gecombineerd station voor metro en trein waar in een mooi kader een compact winkelcentrum is gecreëerd met formules als WH Smith, Marks & Spencer en The Body Shop. Daarnaast zijn er winkels met reisgerelateerde assortimenten zoals de formule Rolling Luggage. En er is ruimte voor tijdelijke winkels, zoals voor Kerstmis een ‘Christmas Cracker Shop’ en vorig jaar tijdens de Olympische Spelen de ‘London Olympic Games Shop’”, somt Bakker op. Relevante services zoals de mogelijkheid om geld te wisselen en veel food en horeca to go maken het aanbod volgens haar compleet.
Bakker noemt het belangrijk dat retailers zich realiseren da de forens geen funshopper is. “Ze doen geen boodschappen voor de lol en staan dus niet open voor alles. Ze willen in eerste plaats zo snel en efficiënt mogelijk tussen huis en werk reizen. De service die je hen aanbiedt mag hun reis niet verstoren. Het gaat om functionele efficiency die tijdwinst oplevert.”
Daarom passen afhaalpunten helemaal in deze tijd, meent de managing director. “Het combineren van het gemak van zelf ophalen en woon-werkverkeer. Je kunt allerlei internetbestellingen onderweg afhalen langs snelwegen of op stations. Dat heeft meer potentie dan thuisbezorging. Daarvoor moet de klant thuisblijven of op de buren vertrouwen. En voor de ondernemer is het op termijn gewoon te duur.”
Lees het hele achtergrondartikel over de aandacht van retailers voor de forens in het januarinummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0