Tientallen winkelketens zijn bezig met de ontwikkeling van een platform waarop zij gezamenlijk hun klanten informeren en producten verkopen via mobiele apparaten. Dat zei Arjen de Koning, directeur en oprichter van computerketen Paradigit vrijdag op een retailcongres op het Rabobank-kantoor in Utrecht, zo meldt Het Financieele Dagblad.
Volgens De Koning zijn enkele tientallen grote ketens van drogisterijen, supermarkten, sportzaken en boekhandels met elkaar in gesprek over een samenwerking. Zij worstelen individueel nog vaak met de integratie van online en offline. Met de krachtenbundeling hopen zij de strijd aan te kunnen gaan met bijvoorbeeld Ahold en Wehkamp.nl.
Volgens Jos Voss van Rabobank Internationaal is het een logische nieuwe stap in het retaillandschap. Hij presenteerde vrijdag het Rabobank-rapport ‘The 3D Cooperation Model’, en noemde samenwerkingen tussen retailers op het gebied van logistiek, promotie of vastgoed de ‘nieuwe weg van groei voor de retail’. Voss verwacht dat steeds meer winkeliers hieraan zullen toegeven.
Het rapport voorziet ook meer samenwerkingen tussen retailers en ‘branchevreemde spelers’, zoals vastgoedondernemers of mediabedrijven. Voss merkt dat dergelijke samenwerkingen nu al gebeuren. Zo heeft het Franse vastgoedbedrijf Altera Cogitem webwinkel Rue de Commerce overgenomen. Vooral samenwerkingen met mediabedrijven kunnen lucratief zijn, meent Voss.
Online platforms waar retailers hun krachten bundelen bestaan al langer. Zo bieden Wehkamp.nl en Zalando andere ketens de mogelijkheid om hun producten op hun webwinkels te verkopen. Voss ziet het delen van consumentendata als de volgende stap, die volgens hem nodig is. Hij merkt dat de horizontale samenwerking in formules de grens heeft bereikt, terwijl de rek in verticale samenwerking tussen retailers, klanten en leveranciers nog maar beperkt is.
Desondanks merkt Voss dat retailers nog weinig bereid zijn om samen te werken. "Er wordt nog te veel gedacht in belangenverstrengeling", meent hij. "Maar nieuwe samenwerkingen zijn nodig in een markt waarin het lastig is om autonoom te groeien en overnames voor weinigen is weggelegd."
Reacties 0