Steeds meer retailers gebruiken Pinterest, het sociale netwerk dat afgelopen jaar ineens opdook in het RetailSites onderzoek, waarover EtailTrends publiceert in haar januarinummer. In populariteit heeft Pinterest zelfs Hyves al ingehaald.
Van de 188 grote retailformules in Nederland gebruikt dertig procent Pinterest. Terwijl het aantal volgers nog relatief laag is en veel retailers nog in de experimentele fase zitten, is Hyves daarmee al voorbijgestreefd. Afgaande op de Hyves-buttons die te vinden zijn op winkelwebsites, is dit netwerk nog maar in gebruik bij twintig procent van de winkelketens.
Ten opzichte van Facebook en Twitter, dat respectievelijk door negentig en 86 procent van de bedrijven wordt ingezet, loopt Pinterest nog achter. Maar de kracht van het sociale netwerk is dat het een andere functie biedt. Twitter wordt vooral gebruikt voor aanbiedingen en klantenservices, Facebook dient voor merkactivering, terwijl Pinterest zich prima leent voor moodboards.
Pinterest is een sociaal netwerksite die fungeert als prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen, video’s of artikelen ‘pinnen’ en vervolgens op één van de aangemaakte moodboards plaatsen en delen. De website was sinds maart 2010 alleen maar op uitnodiging te bezoeken, maar in augustus 2012 werd gratis registratie via email ook mogelijk.
Lees het hele RetailSites-onderzoek in het januarinummer van EtailTrends. Klik hier voor een abonnement. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Kijk voor een artikel over hoe Pinterest als martketingmiddel kan worden ingezet, op de Facebook-pagina van RetailTrends Media.
Reacties 0