Macintosh Retail Group sluit de komende drie jaar 110 winkels, waarvan ongeveer tachtig van de 570 winkels in Nederland. Het moederbedrijf van ketens als Invito, Dolcis, Scapino, Manfield en Kwantum wordt hier volgens ceo Frank de Moor toe gedwongen door ‘veranderingen in het koopgedrag van de consument die, door de steeds grotere rol voor online, minder de weg naar fysieke winkels vindt’.
Daarnaast betwijfelt de bestuursvoorzitter ‘of je nog drie vestigingen in één winkelstraat nodig hebt’. Volgens De Moor zijn de vooruitzichten voor de non-foodsector voor dit jaar ‘onverminderd somber’. “We verwachten op zijn vroegst enige verbetering in 2014, maar voorzien pas in 2015 weer normale marktomstandigheden.”
Macintosh gaat de komende drie jaar daarom de begin 2011 geïniteerde crosschannelstrategie verder uitgerollen en de tachtig Nederlandse winkels die niet rendabel zijn sluiten. De Moor zegt ook te investeren in customer relationship management, ICT en organisatie bij de winkels die overblijven.
De sluitingen betreffen honderd fashionwinkels en tien woonwinkels. Welke winkels precies dichtgaan wordt volgens De Moor pas eind dit jaar bekend. Hij voorspelt dat de gevolgen voor het winkelpersoneel ‘minimaal’ zijn, omdat het overgrote deel van de ontslagen via natuurlijk verloop zal gebeuren.
De omzet van de te sluiten winkels bedraagt 65 miljoen euro. Ook door de sluitingskosten zal het bedrijfsresultaat over 2012 ‘fors negatief’ uitvallen, stelt Macintosh. Het operationeel bedrijfsresultaat blijft wel positief. Voor 2015 mikt het detailhandelsconcern op een winst van dertig tot veertig miljoen euro per jaar.
De sluiting van de tachtig Macintosh-winkels volgt op een golf van problemen in de kleding- en schoenenbranche bij onder meer Schoenenreus, Henk ten Hoor, House of Shoes, Piet Kerkhof, Hans Textiel, Miss Etam en Leon Mode. Zij lijken allen vooral last te hebben gekregen van internetverkopen.
Professor eMarketing Cor Molenaar weet de problemen bij Schoenenreus en Miss Etam eerder al aan laksheid van hun managementteams. “Veel bedrijven reageren te laat op de komst van webwinkels. Er zullen er nog veel meer omvallen, omdat ze in het oude denken doorgaan”, voorspelt Molenaar.
Molenaar meent dat alleen de integratie van internet in de winkel soelaas biedt. “De keten Burberry wil het gelukkig, Marks & Spencer beginnen ook met internet voor winkelende klanten en daarmee de thuisbezorging. Dat helpt. Of binnen een uur in de winkel afleveren terwijl mensen nog even verder shoppen”, aldus Molenaar.
Reacties 0