Webgigant Zalando krijgt internationaal vijftig procent van alle bestellingen retour gestuurd. Dat meldden directeuren David Schneider, Robert Gentz en Rubin Ritter van Zalando de Duitse krant Die Welt.
Volgens de directie is het terugzenden van bestellingen ‘inherent aan de online verkoop van kleding’, al constateert het drietal dat dit wisselt per productcategorie. Sokken worden bijvoorbeeld minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.
Om het retourpercentage te verminderen houdt Zalando in Duitsland momenteel een proef met een virtuele paskamer. Daarbij kunnen klanten via hun webcam bepalen of en welke maat hen past. “Hoe meer mensen passende kleding kopen, hoe minder retouren er verwerkt moeten worden”, stellen de directeuren.
In het interview ontkennen Schneider, Gentz en Ritter verder dat Zalando een beursgang voorbereidt. Zij zeggen het bedrijf internationaal nog groter te willen maken. Het verlies dat de webwinkel momenteel nog maakt, is ingecalculeerd. “Amazon maakte ook geen winst in de eerste jaren”, aldus de directie.
De webwinkel lag vorig jaar wel op koers om een miljard euro omzet te realiseren. Of dat is gelukt, is nog niet bekend. De helft van de opbrengst is afkomstig uit thuismarkt Duitsland. Nederland levert samen met andere grote landen als Frankrijk en Italië de andere helft van de omzet.
Eerder: Virtuele paskamer bij Zalando
Reacties 0