De Consumentenautoriteit gaat webwinkeliers met behulp van een campagne beter voorlichten over de regels omtrent online verkopen. De campagne ‘Goede webwinkelier? Check dat hier’ is deze week gelanceerd. Ondernemers kunnen via de demo-webshop en een checklist precies zien aan welke regels zij zich moeten houden en hoe zij dat het beste doen. Volgens de toezichthouder zijn webwinkels vaak niet op de hoogte van de speciale regels die voor de verkoop via internet gelden. Zeker bij nieuwe, kleinschalige webwinkels die vanuit huis worden opgestart, is dat besef vaak niet aanwezig.
De Consumentenautoriteit hoopt met de campagne een rem te zetten op het stijgende aantal klachten dat consumenten over webwinkels hebben. In 2012 verwerkte de ConsuWijzer veertien procent meer vragen en klachten dan in 2011. Deze klachten gaan vooral over levering en betaling, de bedenktijd en de slechte bereikbaarheid van de webshop. In de campagne zal daarom op deze punten de nadruk liggen. Volgens de toezichthouder groeit het aantal klachten omdat er steeds meer nieuwe, kleinschalige webwinkels vanuit huis worden opgestart. Deze ondernemers weten vaak niet dat er voor online verkoop speciale regels gelden die de online shopper moeten beschermen.
Consumentenautoriteit wil webwinkelier beter voorlichten
Gepubliceerd op 22 januari 2013 om 00:00
Reacties 0