Retailers hebben wat betreft het opbouwen van een hechtere klantrelatie in 2013 met drie grote uitdagingen te maken. Dat signaleert Kees de Vos, vice president business consulting bij Hybris, in het januarinummer van RetailTrends.
De eerste twee uitdagingen waar retailers mee te maken krijgen zijn het optimaliseren van alle IT-systemen en het opzetten en aansturen van diverse interne teams op het gebied van het veranderende koop- en klantgedrag. De derde uitdaging, big data, ligt in het verlengde van de twee voorgenoemde vraagstukken.
Big data moet dit jaar hoog op de agenda staan van retailers, meent Vos. “Internationaal gezien zijn alle grote gevestigde retailers de afgelopen jaren bezig geweest met het opzetten van een IT-systeem waarin alle databronnen samenkomen, zodat zij hun klanten sneller en beter kunnen begrijpen”, meldt Vos in het artikel.
Big data-vraagstukken die volgens hem tijdens dat proces opdoemen zijn: welke data moet worden ondergebracht, hoe en wie gaat alle gegevens analyseren en hoe wordt die dagelijkse informatiestroom hapklaar vertaald naar de dagelijkse praktijk, zonder dat er enorme kosten worden gemaakt?
Lees het volledige visieverhaal van Kees de Vos in het januarinummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
‘Big data grote uitdaging voor retail’
Gepubliceerd op 23 januari 2013 om 00:00
Reacties 0