Fysieke winkels moeten meer op kroegen gaan lijken om in te spelen op de toegenomen concurrentie van internet. Dat stelt Jan Meerman van brancheverenging CBW-Mitex in De Telegraaf.
De voorzitter van de branchevereniging van mode- en woonwinkels, denkt dat winkels steeds meer verworden tot 'plaatsen waar van alles en nog wat gebeurt'. “En daartussen worden dan ook nog producten verkocht”, spiegelt Meerman voor. “Er zijn nu al winkels waar je ook koffie kunt drinken, of een boekenwinkel waar ook een kapper bij zit. Met dat type winkels win je het altijd van internet.”
“De saaiheid die nu misschien nog wel aanwezig is, zal in de toekomst zijn vervangen door winkels waar meer gebeurt”, denkt Meerman. Hij constateert dat winkeliers steeds meer gaan inzetten op beleving. "Zij moeten immers steeds meer moeite doen om klanten naar de winkel te lokken vanwege de toegenomen concurrentie van internet."
Voor ondernemers die ‘op een frisse manier tegen hun ambacht aankijken’, zal ook meer ruimte komen, denkt Meerman. “Ik ken een verhaal van een man met een jeanswinkel die met klanten een broek ontwikkelt en daar een eigen productielijn van maakt. Voor heel persoonlijke spullen die handgemaakt zijn, komt meer interesse”, voorziet hij.
Om klanten te blijven trekken, moeten kleinere steden zich wel afvragen wat onderscheidend is aan hun aanbod. “Neem Abcoude. Daar trekken mensen naartoe omdat het een groot aanbod heeft in biologische voeding”, zegt de voorzitter. "Je kunt ook proberen dé kindermodestad van het land te worden. Of jezelf op de kaart te zetten door geen parkeergeld meer te vragen.”
Reacties 0