De druk op de consumentenbestedingen zorgt voor een groeiende tweedeling in de detailhandel. Dat meldt het ING Economisch Bureau dinsdag in een persbericht. Het onderzoeksbureau constateert dat consumenten steeds duidelijkere prioriteiten stellen bij de heroverweging van hun uitgaven, waarbij vooral de non-foodbranche wordt getroffen.
Jarenlang lagen de totale bestedingen aan zaken als meubels, kleding en computers een stuk boven die van voeding, maar in 2012 is dat verschil nagenoeg verdwenen. Het ING schat dat consumenten in de eerste drie kwartalen van 2012 naar schatting 30,8 miljard euro uitgaven aan voedings- en genotmiddelen en 32,6 miljard euro aan duurzame goederen. Het belang van duurzame goederen in de totale consumentenbestedingen daalde in 2012 tot 15,5 procent, terwijl het belang van voeding blijft stijgen en uitkwam op 14,5 procent.
Terwijl de sector in duurzame goederen al sinds 2008 krimpt, neemt de omzet van foodwinkels juist toe door een combinatie van hogere prijzen en een lichte volumegroei. In de fooddetailhandel was het aantal kassabonnen in de supermarkt ruim twee procent hoger dan in 2011.
Volgens sectormanager food & retail Dirk Mulder van het ING Economisch Bureau, hebben veel winkeliers in de non-food momenteel moeite om consumenten vast te houden. Detaillisten die dat wel lukt, doen dat volgens hem ‘met een duidelijk onderscheidende positionering’. “Ook houden zij in hun assortiment rekening met het huidige bestedingskader en de prioriteiten van hun doelgroep”, stelt Mulder.
Kijk voor een grafiek over de waardeontwikkeling van de food- en non-foodsector op de Facebookpagina van RetailTrends Media.
Reacties 0