'Supermarktvoorraad vaak onvoldoende'

Vanwege een gebrek aan keuze winkelt ruim een derde van de consumenten bij dezelfde supermarkt. Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO, dat de bank vandaag presenteert. Slechts dertien procent van de klanten doet dit omdat zij loyaal is aan de winkel. Vooral een gebrekkige voorraad wekt ergernis.

Om die loyaliteit te bevorderen adviseert ABN supermarkten onder meer de aandacht te voor het assortiment te vergroten. Bij zeventien procent van de supermarkten komt het regelmatig tot vaak voor dat een product niet op voorraad is. Hierdoor verlaat 26 procent van de klanten wel een eens de supermarkt zonder een product te kopen.

Volgens ABN AMRO is dit een ‘hoog percentage, omdat een bezoek aan de super doorgaans een functioneel karakter heeft’. De bank adviseert supermarkten om haar klanten aan te moedigen te melden wanneer producten niet voorradig zijn. Zo zouden zij kunnen voorkomen dat klanten hun toevlucht nemen tot de concurrent. Supermarktketen Jumbo is een goed voorbeeld, meent ABN. De keten stemt haar inkoopbeleid af op meldingen van haar klante.

Ook een breed en gevarieerd assortiment dat aansluit op de wensen van de consument resulteert in een grotere klanttevredenheid. Daarnaast moeten supermarkten zich meer focussen op beter presentatie van de producten en klantvriendelijk personeel om klanten aan zich te binden, stelt ABN.

Eerder: Klantvriendelijkheid in supermarkt ontbreekt

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!