Parkeren in parkeergarages is het afgelopen jaar flink duurder geworden. Uit de jaarlijkse Nationale Parkeertest van Detailhandel Nederland bij tachtig garages in Nederland, blijkt dat de tarieven gemiddeld met negen procent zijn gestegen.
De Plazagarage in Rotterdam kende de grootste stijging. Automobilisten betalen daar nu anderhalf keer zo veel als een jaar geleden. Ook bij parkeergarage Hoog Catharijne in Utrecht (33 procent) en de Muzenpleingarage in Den Haag (25 procent) gingen de prijzen flink omhoog. Amsterdam blijft het duurst; daar is zes euro per uur heel gewoon. Ook het Haagse Noordeinde rekent dit toptarief. De Lijnbaan in Rotterdam komt daar net achter met vijf euro en La Vie in Utrecht brengt vier euro per uur in rekening. Gemiddeld betaalt een automobilist 2,61 per uur voor parkeren in een garage in Nederland.
Automobilisten betalen bovendien gemiddeld veertien procent te veel omdat garages vaak werken met betalen-per-uur. De PvdA wil dit veranderen en komt deze week daarom met een initiatiefwet die ervoor moet zorgen dat autobestuurders in gemeentelijke parkeergarages per minuut gaan betalen. “Het komt voor dat automobilisten voor een vol uur betalen als ze maar vijf minuten geparkeerd staan.”, zegt Tweede Kamerlid Attje Kuiken, die de wet indiende. “Dat is oneerlijk en onnodig. Je belt ook per seconde en je betaalt aan de pomp per milliliter.”
“Veel gemeenten gebruiken de tarieven om hun inkomsten op te krikken, terwijl het geld bij algemene middelen terechtkomt”, vult secretaris Jildau Schuilenburg van Detailhandel Nederland aan. “Ze moeten van dat geld investeren in de bereikbaarheid en het onderhoud van de garages”, schetst zij. Want naast de ergernissen over de eindafrekening, scoren veel garages ook onder de maat wat betreft properheid en het veiligheidsgevoel. Zo was er bij dertien procent van de garages te veel zwerfafval, en bij veertien procent rook het onfris.
Het mogelijke verbod op betalen-per-uur geldt voorlopig alleen voor gemeentegarages. “We stellen een overgangsperiode voor van vijf jaar, zodat garages de apparatuur kunnen aanpassen”, zegt Kuiken. “Samen met partijen als Detailhandel Nederland en de ANWB willen we ervoor zorgen dat commerciële partijen volgen zodat ook daar de tarieven dalen.”
Reacties 0