Het Economisch Bureau van ING rekent op een zeer mager jaar voor de autobranche. Het onderzoeksbureau verwacht dat er in 2013 410.000 nieuwe auto’s worden verkocht. Dat is een daling van achttien procent ten opzichte van de verkoopcijfers van 2012. Pas in 2014 en 2015 zal de automarkt volgens ING weer wat aantrekken.
De dalende koopkracht en het lage consumentenvertrouwen zijn volgens het Economisch Bureau de belangrijkste oorzaken voor de drastische krimp. Hierdoor geven particulieren zich minder snel over aan het doen van grote aankopen zoals een auto. Als gevolg van bezuinigingen in de zakenwereld, verwacht ING daarnaast dat bedrijven aan kostenreductie gaan doen en zakelijke rijders in kleinere auto's zullen rijden. Ook de vervangingsvraag in leaseland zal dit jaar erg laag zijn, voorspellen de onderzoekers.
ING adviseert importeurs en dealers te streven naar minder showrooms om zo de kosten binnen de perken te houden. Daarnaast moeten zij de concurrentie binnen het merk zo veel mogelijk proberen te beperken en zich meer richten meer op een consument gerichte aanpak.
Reacties 0