GfK: Albert Heijn populairste super, Lidl en Jumbo groeien

Albert Heijn was in 2012 veruit de populairste supermarktformule in Nederland. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde supermarktkengetallen van GfK. De Zaanse supermarktketen begroette vorig jaar 250.000 extra kopende huishoudens, waarmee in totaal 6,46 miljoen huishoudens (85,6 procent) een keer boodschappen deden bij de Zaanse super. Lidl en ALDI volgen op gepaste afstand met respectievelijk 4,78 miljoen huishoudens ((63,3 procent) en 4,30 miljoen huishoudens (57 procent).

Jumbo maakte ten opzichte van 2011 de grootste groei door met 500.000 extra huishoudens, maar bekleedt in de ranglijst nog ‘slechts’ een vijfde stek. Ook Lidl zag zijn klantenbestand aanzienlijk groeien met 290.000 huishoudens. In totaal deden 4,78 miljoen huishoudens (63,3 procent) een keer boodschappen Lidl. Net als Albert Heijn en Jumbo heeft de supermarktketen die toename voor een belangrijk deel te danken aan de uitbreiding van het aantal winkels.

PLUS en ALDI verloren juist klanten. Vooral PLUS moest inboeten. In 2012 deden 2,05 miljoen huishoudens (27,2 procent) een keer boodschappen bij PLUS, terwijl dit een jaar eerder nog 2,17 miljoen (29,4 procent) huishoudens waren. Ook de klantenkring van discounter ALDI kromp. In 2012 deed nog maar 57 procent van de huishoudens in Nederland een keer boodschappen bij de prijsvechter. Een jaar eerder was dat nog 58,1 procent. Ook Poiesz zagen het aantal klanten licht dalen van 320.000 naar 310.000. De overige Superunie-leden hielden hun klantenstroom op peil of zagen deze groeien.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!